VOJAŠKO LETALO

FOTO: Prihaja boeing T-X

Ameriške zračne sile so izbrale novo napredno vojaško šolsko letalo za 21. stoletje; izdelovali ga bodo v partnerstvu med ameriškim Boeingom in švedskim Saabom.
Fotografija: Motor general electric F404 z dodatnim izgorevanjem razvije 79 kN potisne moči.
Odpri galerijo
Motor general electric F404 z dodatnim izgorevanjem razvije 79 kN potisne moči.

Nedavno je partnerstvo med ameriškim Boeingom in švedskim Saabom sklenilo kar 9,2 milijarde dolarjev (8,1 milijarde evrov) vredno pogodbo za izdelavo novih vojaških šolskih letal, namenjenih vojnemu letalstvu ZDA. Gre za novo in najbolj popolno generacijo tovrstnega letala, imenovanega T-X. Omenjeni družbi sta ga razvili iz nič in tako po več letih prišli do izdelka, ki je zadovoljil izjemno zahtevnega in natančnega kupca.
T-X med pristankom.
T-X med pristankom.

In vojno letalstvo ZDA je res zahteven in izbirčen naročnik. Zdaj zahteva, da se v okviru pogodbe izdela vsaj 351 vojaških šolskih letal T-X in 46 simulatorjev. Obstaja možnost, da se ta letala tudi tržijo in prodajajo na mednarodnem tržišču. Po drugi strani pogodba omogoča vojnemu letalstvu, da kupi do 475 letal in 120 simulatorjev. Vojno letalstvo je sprva ocenjevalo, da bo nakup stal do 19,7 milijarde dolarjev (17,4 milijarde evrov), vendar je Boeing ponudbo znižal za več kot polovico.
Šolsko vojaško letalo boeing T-X sprejme učenca in inštruktorja. Fotografije: Boeing
Šolsko vojaško letalo boeing T-X sprejme učenca in inštruktorja. Fotografije: Boeing

»Ta letala bodo omogočala napredno urjenje in pripomogla k večji učinkovitosti bodočih pilotov vojnega letalstva,« pravi sekretarka ameriških zračnih sil Heather Wilson in dodaja, da so z natečajem iskali tudi ponudbe drugih konkurenčnih družb.
 

Konkurenca


Konkurenca je bila pestra in zanimiva, saj je zajemala znane in vodilne proizvajalce vojaških letal na svetu. Med prvimi je bila tu italijanska družba Leonardo S. p. A, ki že proizvaja vojaško šolsko letalo M-346 master, dala pa je ponudbo za izpopolnjeno različico, znano kot leonardo T-100. Na natečaj se je prijavil Lockheed Martin v navezi s korejsko letalsko industrijo (KAI) in njihovim predlogom progama letala kai T-50 golden eagle. Seveda ni šlo brez zanimanja še enega velikana ameriške letalske industrije Northrop Grummana, ki je bil tokrat v navezi z družbo BAE Systems in Rolls-Royceom.


Ti so predlagali letalo hawk T2, ki naj bi se naslanjalo na letalo T-38 talon, ki ga trenutno za urjenje pilotov uporablja vojno letalstvo ZDA. Pojavilo se je zanimanje družbe Sierra Nevada v navezi s turško družbo TAI. Njihov avion bi temeljil na turškem letalu za urjenje tai hurjet. Družba Stavatti se je prijavila na razpis z letalom javelin, družba Textron AirLand pa je prijavila letalo scorpion.​
 

Kakšen je torej T-X?


Boeing T-X je napredno vojaško šolsko letalo, namenjeno urjenju vojaških pilotov. V kabini sta dva sedeža, kjer učenec in inštruktor sedita drug za drugim. Dvojni rep omogoča večjo stabilnost in nadzor, plovilo pa je opremljeno z napravo za črpanje goriva med poletom. Boeing in Saab sta prvo pogodbo o sodelovanju podpisala 6. decembra 2013. Prvo letalo so javnosti razkrili 13. septembra 2016, na prvi polet pa je poletelo 20. decembra istega leta.
Boeing in Saab bosta za ameriške zračne sile za začetek izdelala 351 novih šolskih letal.
Boeing in Saab bosta za ameriške zračne sile za začetek izdelala 351 novih šolskih letal.

Dolgo je 14,15 metra, razpon kril meri 10 metrov, v višino pa sega štiri metre. Prazno tehta 3250 kilogramov, največja vzletna teža pa znaša 5500 kilogramov. Poganja ga en reaktivni motor tipa general electric F404 z dodatnim izgorevanjem, ki razvija potisno silo 49 kN, z dodatnim izgorevanjem pa 79 kN. Največjo hitrost doseže pri 1300 kilometrih na uro, se pravi, da je hitrejše od zvoka. Poleti lahko do 15.000 metrov visoko in ima dolet skoraj 1840 kilometrov.


Kot navaja predstavnica Boeinga Rachelle Lockhart, bo Boeing letalo izdeloval v svojem obratu v St. Louisu v zvezni državi Misuri, kjer bodo opravili več kot 90 odstotkov dela, v obratu pa bodo delali tudi Saabovi strokovnjaki. Predsednik in izvršni direktor Boeinga Dennis Muilenburger je poudaril, da bo imel Boeing s tem letalom strašno malo dobička, vendar ima letalo velik potencial na tržišču, kjer bi jih v prihodnjih letih lahko prodali več tisoč. 

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije