Turizem v Sloveniji je nedvomno panoga prihodnosti. V njej že nekaj let beležimo nenehen trend rasti. V turizmu je ne nazadnje posredno ali neposredno zaposlenih na desettisoče ljudi. O priložnostih, ki se nam odpirajo s Trumpovo zmago, in načrtih v naslednjih letih smo se pogovarjali z direktorico Slovenske turistične organizacije (STO) Majo Pak, ki med drugim poudarja, da je za učinkovit razvoj in trženje turizma izjemno pomembna inovativnost pri oblikovanju odličnih turističnih doživetij in produktov.
Ali sta zmaga Donalda Trumpa in dejstvo, da je Melania Trump postala prva dama, priložnost za slovenski turizem? Prepoznavnost Slovenije je nedvomno skokovito narasla. Kaj si lahko realno obetamo?
Da bo prva dama postala Slovenka, pomeni za slovenski turizem pomembno priložnost za povečanje prepoznavnosti Slovenije na globalnem trgu. Zanimanje za Slovenijo se je dvigovalo že vse od lani, ko je Donald Trump objavil kandidaturo za predsednika. O domovini prve dame ZDA se je razpisalo veliko vodilnih svetovnih medijev, mnogi so prvič prišli v Slovenijo raziskovat, od kod izhajajo njene korenine, in odšli presenečeni nad lepoto in urejenostjo naše države. Podatki kažejo, da se je v zadnjem letu pojavnost Melanie na svetovnih spletnih portalih izjemno povečala. Zato temu primerno oblikujemo vsebine za slovenski turistični portal in komuniciranje na spletu. Na STO smo že letos povečali promocijske aktivnosti v ZDA, poleg digitalne kampanje I feel Slovenia – Make New Memories in komuniciranja na družabnih omrežjih smo izvajali še oglaševanje v prestižnih revijah, študijska potovanja ameriških novinarjev, predstavitve Slovenije na posebnih dogodkih kot denimo v New Yorku prejšnji mesec, kjer smo skupaj s predstavniki slovenskega turističnega gospodarstva predstavili Slovenijo prek vrhunske gastronomije in slovenskih vin. Posledično povečanemu zanimanju prebivalcev ZDA za Slovenijo in glede na pomembnost trga bomo naslednje leto na tem trgu še bolj intenzivirali promocijske aktivnosti z vsebinami in turističnimi produkti, usmerjenimi na ciljne skupine višjega dohodkovnega razreda. Slovenijo bomo predstavljali kot zeleno, aktivno in zdravo butično državo, ki obiskovalce navdušuje z odličnimi petzvezdičnimi doživetji in od koder prihaja prva dama ZDA.
Sicer pa so tudi ameriški turisti že prepoznali Slovenijo kot izjemno destinacijo?
Drži, slovenski turizem od leta 2006 ugotavlja pozitivni trend števila prihodov in prenočitev iz Združenih držav Amerike. Lani so bili turisti iz ZDA na 14. mestu po številu prenočitev v Sloveniji, Slovenijo pa je obiskalo 74.334 gostov iz ZDA. Navdušujejo jih izjemna narava, raznolikost in gostoljubnost. Več kot polovica ameriških turistov je lani dopustovala v Ljubljani, slaba četrtina jih je obiskala druge občine. Potrošnja ameriških turistov je nad povprečjem potrošnje tujih gostov v Sloveniji – na dan potrošijo v povprečju 166 evrov. Ameriški turisti, ki so Slovenijo že obiskali, so z njeno turistično ponudbo zadovoljni, še posebno z osebno varnostjo in slovesom destinacije. Na več kot 71 odstotkov je Slovenija naredila boljši vtis od pričakovanega. Pri izbiri potovanja ali počitnic oz. motivov potovanja so ameriškim turistom najpomembnejša osebna varnost, prijaznost lokalnega prebivalstva in čistoča destinacije.
Kakšna so pričakovanja v našem turizmu v letu 2017? Kakšne konkretne ukrepe načrtujete na STO?
Na STO tudi v letu 2017 pričakujemo nadaljevanje trenda rasti tujih in domačih gostov ter nadaljevanje rasti vloge in pomena turizma kot ene najpomembnejših gospodarskih panog naše države. Turizem že danes predstavlja blizu 13 odstotkov BDP, 38 odstotkov izvoza storitev in osem odstotkov skupnega izvoza, več kot 2,3 milijarde evrov prihodkov iz naslova izvoza potovanj in je v lanskem letu zabeležil rekordnih več kot 10 milijonov prenočitev. STO bo tudi v letu, ki je pred nami, nadaljeval začrtane aktivnosti promocije turističnih produktov. Nadaljevali bomo pospeševanje razvoja trajnostnega turizma ter pospeševanje oblikovanja zelenih, aktivnih in zdravih butičnih petzvezdičnih doživetij, kar je v skladu z znamko I feel Slovenia in zgodbami slovenskega turizma. Tako se bomo tudi v prihodnje predstavljali na vrhunskih in odmevnih strokovnih dogodkih, sejmih, borzah in workshopih, izvajali študijska potovanja za novinarje in agente ter različne druge promocijske aktivnosti vključno z osrednjo digitalno vsebinsko kampanjo I feel Slovenia – Make New Memories in na novem nacionalnem turističnem portalu slovenia.info, ki je v zaključni fazi oblikovanja. Naslednje leto je tematsko leto zdravih voda, hkrati se že pripravljamo na tematski leti kulture za 2018 in 2019. Leti kulture bomo napovedali na največji svetovni turistični borzi ITB Berlin marca 2017, kjer bo Slovenija prvič v zgodovini država partnerica te pomembne svetovne borze.
Že več let je veliko govora o zelenem turizmu. Smo naredili opazne premike v tem segmentu in kaj pravzaprav razumemo pod pojmom zeleni turizem?
Zeleni turizem zaobjema vse poglede trajnostnega turizma in temelji na štirih osnovnih principih: okoljski, družbeni, gospodarski in podnebni. Zeleni turizem minimizira vplive turizma na okolje in maksimizira njegovo prilagoditev podnebnim spremembam. Na področju zelenega oziroma trajnostnega turizma je Slovenija v zadnjih letih naredila res velike razvojne in promocijske korake, kar ni ostalo neopaženo v tuji javnosti. Zeleni oziroma trajnostni turizem je namreč v samem vrhu ključnih elementov konkurenčnosti, ki Slovenijo lahko razlikuje od preostalih destinacij in zagotavlja predpogoj za doseganje konkurenčnega razvoja, višjih prihodkov v turizmu, naslavljanje gostov z višjo kupno močjo, predvsem pa ohranjanje okolja in boljšo kakovost bivanja. Da je Slovenija med najbolj trajnostnimi državami ne samo v Evropi, temveč na globalni ravni, dokazujejo uvrstitve naše države v sam vrh lestvic trajnosti zapisanih dežel in priznanja Sloveniji kot trajnostni deželi. Naša država je tako kot prva na svetu septembra letos prejela naziv zelena država. Ocenjevali so jo po kriterijih Global Destination, od 100 možnih točk je prejela kar 96, in tako postala vzorčni model za ves svet. Letošnji Blejski strateški forum, ki je gostil tretji Panel o turizmu, je ob aktualni osrednji tematiki varnosti in turizma v Sloveniji gostil številne ugledne strokovnjake, med drugim dr. Taleba Rifaija, generalnega sekretarja Svetovne turistične organizacije, ki naši deželi priznava pomembne razvojne korake na področju trajnostnega razvoja. Tudi tuji ugledni mediji, kot sta na primer Daily Mail ali National Geographic, Slovenijo vse pogosteje izpostavljajo kot vzorno trajnostno usmerjeno državo.
Je danes lahko podjetniška priložnost ukvarjati se s turizmom v Sloveniji oziroma je to panoga prihodnosti?
Turizem je ena najpomembnejših gospodarskih panog, ki hkrati izkazuje velik potencial nadaljnje rasti. Je tudi panoga, ki daje zaposlitev velikemu številu ljudi – v Sloveniji danes neposredno zaposluje približno 48.000 ljudi, posredno pa več kot 100.000. Za učinkovit razvoj in trženje turizma je izjemno pomembna inovativnost pri oblikovanju odličnih turističnih doživetij in produktov, ki temeljijo na trajnostnem razvoju. Slovenija ima na tem področju še neizkoriščen potencial, čeprav v zadnjem obdobju opažamo, da vedno več mladih poišče priložnost ravno na tem področju.
V strategiji razvoja slovenskega turizma 20122016 je zapisano, da bo v letu 2016 turizem v Sloveniji v celoti temeljil na trajnostnem razvoju in bo kot zelo uspešna gospodarska panoga nacionalne ekonomije ključno prispeval k družbeni blaginji in ugledu naše države v svetu. Lahko rečete, da so bili zadani cilji iz strategije doseženi?
Brez dvoma je slovenski turizem – in pri tem mislimo tako na STO kot resorno ministrstvo ter slovensko turistično gospodarstvo in druge ključne akterje slovenskega turizma – z usmeritvijo v trajnostni butični turizem za petzvezdična doživetja in odmikom daleč od masivnega turizma naredil odločilne razvojne in tudi promocijske rezultate. Lahko rečemo, da smo zavrteli kolo trajnostnega turizma, ko smo začeli načrte v smeri trajnostnega turizma udejanjati v praksi, in, kar je ključno, vse več zanimanja za oblikovanje trajnostnih turističnih produktov je tudi pri slovenskem turističnem gospodarstvu tako na ravni ponudnikov kot destinacij. Zaveza trajnostnemu na vseh ravneh slovenskega turizma je zagotovilo, da bo vse več turistov, ki obiščejo našo deželo, izkusilo pristno trajnostno izkušnjo, ki jo v slovenskem turizmu obljubljamo.
V kakšni kondiciji je slovenski turistični sektor? Katere so točke preboja v novem strateškem obdobju?
Odgovor na to vprašanje so pred kratkim v diskusiji iskali ugledni udeleženci okrogle mize na dnevih slovenskega turizma v Radencih. Podanih je bilo več ugotovitev in ključnih izzivov pa tudi priložnosti in potrebnih ukrepov slovenskega turizma do leta 2020. Udeleženci so poudarili, da kljub nadpovprečni stopnji rasti števila tujih turistov rast prihodkov zaostaja za rastjo števila turistov in njihovih prenočitev, prav tako so poudarili nujnost kapitalske internacionalizacije. Med najpomembnejšimi točkami preboja vidimo konsistentno nadaljevanje razvoja trajnostnega turizma in promocije Slovenije kot zelene, aktivne in zdrave destinacije. Potreben bo nadaljnji razvoj butičnih turističnih produktov za odlična petzvezdična doživetja, ki bodo uresničevali obljubo, ki jo dajemo tujim gostom. Pomembna točka preboja je odpravljanje administrativnih ovir s spremembo zakonov in pravilnikov, kar ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo na področju turizma že intenzivno izvaja. Pomembno bodo k nadaljnjemu razvoju prispevale spodbude za oblikovanje inovativne, kreativne in trajnostno usmerjene turistične ponudbe. Velikega pomena bosta povezovanje in sodelovanje na ravni samih turističnih destinacij – ključnih turističnih subjektov na ravni destinacij. Velika priložnost za razvoj predvsem trajnostnega turizma je v še tesnejšem in učinkovitejšem medresorskem sodelovanju turizma in drugih sektorjev, na primer prometnega in kmetijskega. Velik izziv je ureditev javnega prometa in dostopnosti, tako letalske kot železniške. Na Slovenski turistični organizaciji bomo skrbno proučevali trende na trgu in v sodelovanju s turističnim gospodarstvom pripravljali učinkovite predstavitve Slovenije kot zelene, aktivne, zdrave butične destinacije organizatorjem potovanj, novinarjem in natančno definiranim ciljnim skupinam turistov.